زندگی با تجربه دیگران شیرین تر میشه...
0

زیبایی شناسی در تدوین

زیبایی شناسی در تدوین

زیبایی‌شناسی را می‌توان با اغماض، بررسی فلسفی زیبایی و ذوق تعریف نمود، ولی تعریف دقیق موضوع آن بسیار دشوار خواهد بود. واژۀ زیبایی‌شناسی (Aesthetics) را نخستین بار یک فیلسوف آلمانی به نام «باومگارتن» درنیمۀ قرن هجدهم به کار برد. ریشه اصطلاح استتیک، به واژه یونانی آن «aisthetikos» به معنی آنچه به‌وسیله حواس ادراک می‌شود‌، باز خواهد گشت. باومگارتن در سال 1750 کتاب استتیکا را منتشر نمود و در آنجا نوشت‌: «استتیک علم شناخت امر محسوس می باشد» . ما در این مقاله به عوامل موثر بر زیبایی شناسی در تدوین پرداخته ایم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ترفندهای زیبایی شناسی برتر برای تدوین

خطوط پیشرو (Leading Lines)

چشم بیننده به طور خودکار توسط خطوط و سایر اشکال هندسی هدایت می گردد. خطوط پیشرو کمک می کنند تا روی سوژه تاکید بشود و این سوژها را به مرکز توجه تبدیل می نماید. اگر حرکت طبیعی چشم بتواند این خطوط را دنبال نماید و به سوژه ختم شود، بیننده احساس بسیار هارمونیکی پیدا خواهد نمود. از طرف دیگر مقابله با این جریان بسیار استرس زا می باشد.

قانون یک سوم (Rule of Thirds)

نسبت یک سوم کمی متفاوت تر از نسبت طلایی می باشد و نوعی تقریب است که تصویر را در سه ناحیه تقسیم می نماید. اغلب اوقات بهتر خواهد بود که سوژه اصلی تان را خارج از مرکز تصویر قرار بدهید. این مساله فقط در یک بعد افقی قابل اجرا نخواهد بود بلکه در سمت چپ و راست و در شیب عمودی از پایین به بالا نیز منظور می گردد.

نسبت یک سوم چهار تقاطع (سمت چپ و بالا، سمت راست و بالا ، پایین سمت چپ و راست پایین) را در اختیار ما خواهد گذاشت که می توانیم سوژه مان را به شکل ایده آل در آنها قرار دهیم. هنگام تدوین ،این امکان را به ما می دهد تا سوژه های خود را بیشتر و بهتر نشان بدهیم و آنها را به بهترین نقاط مرکز توجه تبدیل نماییم.

مثلث ها (Triangles)

نمادهای هندسی در تدوین فیلم به کنترل جریان تصویر کمک می نماید. این نمادها چارچوبی اساسی برای مشاهده کننده ایجاد خواهد کرد. از آنجایی که اشکالی مثل دایره و مثلث بن بست و انتهای بسته ای نخواهند داشت، باعث ایجاد حرکت پویا و جریان دار در فیلم می گردد.

قانون فردها (Rule of Odds)

اگر 5 یا 7 نکته جالب توجه در تصویر شما موجود باشد، ارزش های زیبایی شناسی آن به طور چشمگیری افزایش پیدا می نماید.

روانشناسی مربوط به این اعداد فرد به ما خواهد گفت که سوژه های زوج خیلی راحت تشکیل می گردد و راحت می تواند جفت جفت آنها را کنار هم گذاشت (مثلا 2،4، 6 و …) و این کار برای مغز ما جذاب و جالب نخواهد بود.

شکستن تقارن (Breaking Symmetry)

اینکه تصویر متقارنی داشته باشیم دستاورد خوبیست؛ اما درک و فهم تصویری که 100٪ متقارن باشد خیلی راحت خواهد بود و نیاز به چالش خاصی نیست. برای اینکه عکس جالب تری بگیرید می توانید به راحتی از سوژه ای عکاسی نمایید که روی سطح کاملا صاف و متقارنی نیست.

به طور کلی تدوین از سه بخش تشکیل می شود :

  1. اول انتخاب نماهای خوب وعالی
  2. دوم تعیین ترتیب نماها بر اساس موضوع داستان
  3. سوم تنظیم و دقت بیشتر برای اثرگذاری بهتر در فیلم

لذا تدوینگر باید تصاویر خوب را از بد تشخیص بدهد و آنها را گزینش نماید و بداند که چگونه آنهارا کنار یکدیگر قرار دهد تا داستان بهتر فهمیده شود و در آخر تمام هنر زیبایی شناسی خود را بکار بگیرد تا فیلم موثر تر ظاهر گردد.

از زمانی که هنر تدوین بوجود آمد سینما رنگ و بوی دیگری یافت و روز به روز بر اهیمت آن افزوده می شود. تاجایی که به جزء لاینفک سینما تبدیل گردید. در فیلم های سینمایی بخاطر ضبط تصاویر با دوربین های نگاتیو تدوین فیلم در لابراتوار انجام می گردد و سرو کار تدوینگر با نگاتیو و قیچی و چسب می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.